
Beleidsplan Stichting Baobab Kids
Versie 2025
1. Missie en visie
Stichting Baobab Kids is een kleine vrijwilligersorganisatie zonder winstoogmerk die zich inzet voor de exploitatie van het dagopvangcentrum en het revalidatiecentrum “Baobab Kids” in Blantyre, gelegen in het zuiden van Malawi. Zij voorziet het dagopvangcentrum en het revalidatiecentrum van de benodigde financiële ondersteuning en advies. Dit ter verbetering van de leefomstandigheden en toekomstverwachtingen van een groep kwetsbare kinderen in dit deel van Malawi. Een respectvolle samenwerking met de lokale gemeenschap staat hierbij voorop.
Stichting Baobab Kids streeft, naast de zorg voor de dagelijkse exploitatie, naar een stabiele financiële positie zodat de continuïteit van dagopvang en revalidatie over meerdere jaren kan worden gewaarborgd. Er wordt een planningshorizon van 10 jaar aangehouden.
Binnen de dagopvang stromen in een schooljaar circa 40 kinderen in, zij krijgen onderwijs en daarnaast dagelijks twee maaltijden. Hiermee wordt een directe bijdrage geleverd aan het welzijn en de zelfredzaamheid van deze kinderen en wordt tevens de lokale gemeenschap ondersteund.
In het revalidatiecentrum kunnen dagelijks maximaal 15 kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking terecht voor behandeling, medicatie en activiteiten. Hiertoe zijn fysiotherapeuten aanwezig en wordt er samengewerkt met verpleegkundigen en artsen in de regio.
2. Actueel Beleid
De Stichting ondersteunt en financiert het dagopvangcentrum en revalidatiecentrum, te noemen het Project “Baobab Kids”. Zonder de voorzieningen van Baobab Kids hebben bedoelde kinderen nauwelijks perspectief, laat staan toekomstperspectief. Het belang voor de lokale gemeenschap wordt hierbij meegewogen.
In 2024 heeft de focus enerzijds gelegen op de exploitatie van de dagelijkse opvang, het onderwijs, de maaltijdvoorziening en het incidenteel vervoer van en naar de daycare voor degenen die daar niet zelf voor kunnen zorgen. Deze activiteiten worden in 2025 gecontinueerd.
Anderzijds heeft de focus gelegen op de exploitatie van het revalidatiecentrum en het optimaal benutten van de beschikbare capaciteit. Hierbij wordt ook vervoer ingezet voor degenen die daar niet zelf voor kunnen zorgen. Dit heeft geleid tot een toename van te behandelen kinderen. In 2025 wordt dit gecontinueerd en blijft ook de inzet om het samenwerkingsverband met regionale artsen en verpleegkundigen in stand te houden.
Naast de directe betrokkenheid bij het dagopvangcentrum en het revalidatiecentrum worden diensten verleend bij wederopbouw na natuurgeweld, het houden van een regionale kliniek, informatiebijeenkomsten voor ouders en andere betrokkenen en dergelijke. Deze diensten drukken niet op de exploitatie.
3. Werkzaamheden en inzet
De werkzaamheden ter plekke worden verricht door in hoofdzaak lokale medewerkers. In 2025 zullen op het project 10 medewerkers worden ingezet: 2 managers voor het totale project, 2 kleuterjuffen ten behoeve van het onderwijs, 2 fysiotherapeuten, 3 medewerkers ten behoeve van de keuken en schoonmaak en 1 medewerker ten behoeve van de tuin en beveiliging. Daarnaast zijn er meerdere vrijwilligers die breed inzetbaar zijn.
De benodigde materialen worden lokaal ingekocht waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de economische ontwikkeling van de lokale gemeenschap. Sinds de opening van het dagopvangcentrum in april 2014 maken gemiddeld een veertigtal kinderen van maandag t/m vrijdag dagelijks gebruik van de faciliteiten. Het in april 2018 geopende revalidatiecentrum biedt plaats aan maximaal 15 kinderen per dag.
Er vindt meerdere malen per week via de digitale media overleg plaats over voortgang en ontwikkelingen tussen het projectmanagement en het bestuur. Naar verwachting zullen enkele bestuursleden in 2025/2026 een bezoek brengen aan het dagopvangcentrum en het revalidatiecentrum teneinde het totale project fysiek te bekijken en te evalueren. De kosten van deze reis zullen niet voor rekening van de stichting komen.
4. Organisatiestructuur
Het bestuur van de stichting bestaat uit 6 leden:
- Mevrouw Jorissa van den Dool, voorzitter
- Mevrouw Diane Versluis, penningmeester
- Mevrouw Anouk van Onna, secretaris
- Mevrouw Thamara van der Spek, algemeen bestuurslid
- Mevrouw Jeannet Noordermeer-Boonstra, algemeen bestuurslid
- Mijnheer Peter Noordermeer, algemeen bestuurslid
De bestuursleden zijn, naast de taken die horen bij een bestuursfunctie, tevens uitvoerende vrijwilligers van de stichting, waarbij de taken (globaal) als volgt zijn verdeeld:
- Jorissa van den Dool voor externe contacten, fondswerving en overige activiteiten
- Diane Versluis voor financiën, fondswerving
- Anouk van Onna, voor contacten en fondswerving
- Thamara van der Spek voor sociale media, fondswerving
- Jeannet Noordermeer-Boonstra voor de nieuwsbrief en website
- Peter Noordermeer voor fondswerving en overige.
De werkzaamheden worden op vrijwillige basis verricht. Bestuursleden wensen geen vergoeding te ontvangen, anders dan een vergoeding voor werkelijk gemaakte kosten zoals aanschaf van briefpapier, printerinkt en dergelijke. In de praktijk worden deze kosten in nagenoeg alle gevallen door de bestuursleden voor eigen rekening genomen.
5. Werving van de fondsen
De activiteiten van het project “Baobab Kids” worden gefinancierd uit donaties, sponsoring, schenkingen, inzamelingsacties en dergelijke. De stichting heeft op dit moment een relatief bescheiden loyaal netwerk van donateurs die periodiek (maandelijks) schenken.
De rubriek “Nieuws” van deze site geeft een goede indruk van de donateurs. In de rubriek “Sponsors” worden de sponsors vermeld.
In 2024 is de Stichting Baobab Kids erin geslaagd om het donateursnetwerk in stand te houden. In 2025 wil de stichting de bekendheid van haar werk blijven vergroten via de website en de daaraan gekoppelde communicatiemogelijkheden (nieuwsbrief, sociale media), pr-inzet bij evenementen en rechtstreekse benadering van regionale media. En door gebruik te maken van de communicatiemedia van enkele grotere organisaties waarmee de stichting een goede band onderhoudt zoals kerkelijke instellingen in de regio Bleiswijk. Op deze manier wordt gestreefd naar verdere uitbreiding van het donateursnetwerk en nieuwe sponsors. Daarnaast worden mogelijke donateurs rechtstreeks benaderd.
6. Beheer van het vermogen
Het vermogen van de stichting wordt beheerd door vastlegging van de gelden op een bankrekening bij de Rabobank, waarop ontvangsten en uitgaven worden verantwoord. De noodzakelijke uitgaven die plaatsvinden binnen het dagopvangcentrum en revalidatiecentrum lokaal in Malawi worden gefactureerd en digitaal verantwoord aan het bestuur. De penningmeester verantwoordt deze uitgaven in de boeken. Deze boeken worden jaarlijks gecontroleerd en als overzicht op de site geplaatst. Stichting Baobab Kids heeft transparantie hoog in het vaandel staan. Met het oog op de gewenste meerjarige bedrijfsvoering is in deze fase sprake van een daarop afgestemde spaarrekening.
7. Besteding van het vermogen
De besteding van gelden is transparant, inzichtelijk en opvraagbaar. De gelden gaan naar het project “Baobab Kids”. De kosten van de Stichting beperken zich tot kosten voor betalingsverkeer, website en fondsenwerving. Als Stichting met een ANBI-status worden relevante documenten uiteraard gepubliceerd op de website van de Stichting.
In geval van opheffing van de stichting zal het nog in kas aanwezige geld ten gunste komen van een vergelijkbare ANBI.